تغذیه و کنترل استرس

تغذیه و کنترل استرس

تغذیه و کنترل استرس

 

فشار روانی یا استرس در روان شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می شود. استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است.

 

در واقع استرس زمانی ایجاد می شود که ما نمی توانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. استرس در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است عاملی برای فردی ایجاد استرس کند ولی در فرد دیگر، به هیچ عنوان استرس ایجاد نکند. استرس می تواند روی رفتار و عملکرد فرد تأثیر بگذارد. علائم استرس شامل تفکر نگران کننده، اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز حافظه است.

تنش ایجاد شده در بدن و واکنش بدن را تنیدگی می گویند به عبارتی هر عاملی موجب تنش روح و جسم و از دست دادن تعادل فرد شود، تنیدگی زا است. هنگام وارد شدن استرس، بدن واکشن هایی از خود نشان می دهد تا تعادل از دست رفته را بازگرداند که این عمل استرس است.

تنیدگی واکنشی است که در فرد در اثر حضور عامل دیگری به وجود می آید و قوای فردی را برای روبرو شدن با آن بسیج می کند و ارگانیزم (یا موجود زنده) حالت آماده باش پیدا می کند. تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ نزدیکان وجود یک بیماری با اهیمت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی فشار عصبی هستند. جالب آنکه حوادث شخصیتی، مانند نیاز به دست آوردن رضایت دیگران نیز می تواند فشار زا باشد.

بنابراین استرس یکی از عوامل تأثیرگذار بر شیوه زندگی است. رژیم غذایی متعادل و تمرین تنفس عمیق، ساده ترین روشهای کنترل استرس می باشد. مواد غذایی به واسطه ویتامین ها و املاح خود سبب کاهش استرس می شوند.

مهم ترین تغییراتی که در زمان استرس در بدن اتفاق می افتد عبارتنداز:

تجمع سموم در بدن
افزایش قند و چربی خون
ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
افزایش ضربان قلب و فشار خون
اختلالات گوارشی (مانند سندرم روده تحریک پذیر)
افزایش هورمون های استرس (آدرنالین و کورتیزول)

 

 

تغذیه و کنترل استرس
تغذیه و کنترل استرس
دسته بندی : تغذیه و بیماریها کنترل استرس و افسردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس مستقیم با کلینیک