ورزش قدرتی و بدنسازی ویژه مبتلایان به ام اس

ورزش قدرتی و بدنسازی ویژه مبتلایان به ام اس

ورزش قدرتی و بدنسازی ویژه مبتلایان به ام اس
 
 

کاهش قدرت عضلانی و تحلیل عضلات مختلف بدن یکی از نگرانیها در ام اس است. وجود پلاکها در سیستم اعصاب مرکزی از دلایل این اختلالات به شمار می رود که انتقال پیام های عصبی به عضلات بدن را تحت تأثیر قرار میدهد و به کاهش تولید نیرو منجر میشود.
از طرف دیگر بیماران به دلیل کاهش تولید نیرو، از عضلاتشان کمتر استفاده میکنند که این امر یا استفادۀ نادرست از عضلات بدن به تحلیل بیشتر قدرت عضله و درنتیجه کارآیی کمتر آن منجر میشود.

این دسته از ورزشها فقط روی یک عضله یا گروههای عضلانی مختلف بدن کار میکنند. در این نوع تمرینات عضلات در مقابل مقاومت خارجی مانند وزنه های دستی، دمبل، کشهای ورزشی الاستیک یا تراباندها و ماشین های ورزشی فعالیت میکنند و تمرین داده میشوند. هدف از تمرینات میتواند فقط حفظ یا بهبود قدرت عضلات باشد، اما میتوان با تغییرات در برنامۀ تمرین مثل تغییر در وزن وزنه ها یا افزایش تعداد تکرار تمرینات حجم عضلات بدن را افزایش داد. از این مورد بیشتر به نام بدنسازی یاد میکنیم. در پی این تمرینات عضلات بدن حجیم میشوند و نمای خاصی به خود میگیرند که برای بعضی از افراد بسیار جذاب است.

تجویز این نوع ورزشها و ایمنی آنها در بیماران مبتلا به ام اس نگرانیهای زیادی در پی دارد که بیشتر به تشدید علائم بیمار و به خصوص خستگی و ضعف عضلانی مربوط است، اما خبر خوش این است که تاکنون در مجامع علمی دنیا ثابت نشده که این نوع تمرینها و ورزشها به بدترشدن علائم بیمار منجر شوند، بلکه ثابت شده که به بهبود بسیاری از علائم بیمار منجر میشوند. به عبارت دیگر تاکنون از این نوع تمرینات در بیماران ام اس عارضۀ جانبی دیده نشده است.

البته این بدان معنا نیست که شما مجازید در هر مکانی، هرگونه که خواستید ورزش کنید. مشورت با متخصصان در این زمینه پیش از شروع تمرینات فراموش نشود. خوب است بدانیم با اینکه ورزش در بیشتر دردها و بیماری ها درمان بسیار مؤثر است، اما اگر طبق اصول درست و بدون توصیه های متخصصان در این امر و بدون در نظر داشتن شرایط هر فرد انجام شود، میتواند آسیب رسان هم باشد. پس پیش از شروع هر تمرین ورزشی، مشاوره با متخصصان این امر را فراموش نکنید.

همچنین هشدار پزشکان را دربارۀ مصرف انواع مکمل های ورزشی که ممکن است در باشگاهها توزیع شوند یا افراد ناآشنا و غیرمتخصص برای شما تجویز کنند، جدی بگیرید. مصرف خودسرانۀ این دسته از مواد و به عبارتی نیروزا، میتواند برای شما عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. پس فریب تبلیغات را نخورید و پیش از هر اقدامی با پزشکان متخصص ورزش مشورت کنید.

فایده های ورزش قدرتی

همانطور که از اسم این نوع تمرینات مشخص است، قدرت بدن را افزایش میدهد. بنابراین میتواند از خستگی پذیری بکاهد و توان بدن را افزایش دهد. تقویت عضلات مفاصل نزدیک از آنها، محافظت و راه رفتن را اصلاح میکند.

توصیه ها هنگام انجام تمرینات قدرتی

برای اطمینان از ایمنی این تمرینات بهتر است زیر نظر افراد متبحر انجام شوند.
در فاز ابتدایی شروع این نوع تمرینات، تمرین با ماشین به وزنۀ آزاد ارجحیت دارد.
افرادی که نمیتوانند در بیرون از خانه ورزش کنند، می توانند در منزل از کش های ورزشی برای تمرین استفاده کنند.
شدت وزنه باید بین هشت تا ۱۵تکرار باشد. از ۱۵تکرار شروع میشود و سنگینی وزنه ها در چند
ماه به تدریج افزایش می یابد تا به هشت تکرار برسد.

ابتدا تعداد ست ها یک تا سه ست باشد و در چند ماه به سه تا چهار ست رسانده شود.

دو تا چهار دقیقه استراحت بین ست ها در نظر گرفته شود.

دو تا سه روز تمرین در هفته کافی است.

ورزش ها در هر جلسه باید برای همۀ بدن در نظر گرفته شود. با این حال اولویت با اندام تحتانی است.
بهتر است ورزشهای هوازی و قدرتی با هم ترکیب شوند و به صورت یک درمیان با هم انجام شوند.
ریکاوری بین جلسات ورزشی باید ۲۴ تا ۴۸ساعت باشد.

ملاحظات ویژه در افراد مبتلا به ام اس

اگر هنگام ورزش درمانی، حملۀ بیماری رخ داد یا علائم و نشانه های جدیدی بروز کردند، برنامۀ ورزش باید موقتی کاهش یابد و تعدیل شود. در بعضی شرایط ممکن است حتی نیاز باشد تمرینات قطع شوند و پس از مدتی دوباره پس از مشاوره با پزشک مربوطه و کسب دستورات لازم برنامۀ تمرینی از سر گرفته میشود.
برای جلوگیری از خستگی زودرس و داشتن بیشترین کارایی از گرمای زیاد بپرهیزید. سعی کنید در ساعات ابتدایی روز که دما کمتر است، ورزش کنید. لباسی بپوشید که هنگام ورزش، تهویۀ مناسب داشته باشد.

ورزش قدرتی و بدنسازی ویژه مبتلایان به ام اس

دسته بندی : بدنسازی و ورزش های قدرتی

3 thoughts on “ورزش قدرتی و بدنسازی ویژه مبتلایان به ام اس”

  1. با سلام برای دریافت برنامه ای برای بدنسازی باید با کجا مشورت گرفته شود ؟
    از مربی باشگاه بدنسازی یا ارتوپدی ؟

    1. باسلام.ورزش خیلی عالی هست برا ام اس.چندسالی هست متوجه بیماریم شدم.اوایل پاهام داشت ازکارمیوفتاد بعدش دستم قفل کرد که بازکردنش دردوحشتناکی داشت.شکرخدا جفتشون باورزش حل شده اوایل خیلی سبک الان تاحدسنگین میرم.شایدهرفردعادی نتونه با۴۲سال سی تابارفیکس یاصدتاشنو بره امادارم انجام میدم البته آهسته وپیوسته خودم سال های قبل مربی وورزشکاربدنسازی بودم.زیر نظرمتخصص ومربی مجرب میشه حتی از خیلی افراد عادی هم خوب بود.ام اس فقط روحیه دارو ورزش میخواد اولش سخته اما شدنیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس مستقیم با کلینیک