اهمیت تغذیه در دوره ی نوجوانی

دوره نوجوانی دوره انتقال از کودکی به جوانی است که با جهش رشد جسمی و بلوغ همراه است. در این دوره، رشد سریع جسمی و تکامل رفتاری و شناختی، تغذیه فرد نوجوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این در حالی است که نیاز به انرژی و مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم و آهن نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
یکی از مشکلات تغذیه‌ای نوجوانان، ایجاد اختلال در غذا خوردن است. نداشتن آگاهی از اهمیت مواد غذایی مختلف و پیروی از رژیم‌های غذایی خودسرانه و نادرست منجر به سوءتغذیه و در نتیجه کاهش کارایی جسمانی و فکری نوجوانان می‌شود که در سال‌های بعد نیز اثرات سوء خود را به شکل‌های گوناگونی نمایان خواهد ساخت. به همین علت، رعایت تغذیه صحیح و به عبارتی داشتن برنامه غذایی مناسب ـ که شامل مقادیر مناسب و متعادل از گروه‌های غذایی مختلف باشد ـ ضروری است. نان و غلات بویژه سبوس‌دار، تامین‌کننده مقادیر زیادی از انرژی، فیبر و ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی هستند.

شیر و فرآورده‌های آن نیز یکی از مهم‌ترین گروه‌های تغذیه‌ای هستند که پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین B2 ضروری و مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. میوه‌ها و سبزی‌ها نیز غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

گروه گوشت، مغزها و حبوبات نیز از دیگر گروه‌های مواد غذایی هستند که می‌توانند تامین‌کننده پروتئین، آهن، روی، ویتامین B6 و همچنین ویتامین B12 مورد نیاز بدن باشند. بهتر است نوجوانان به جای استفاده از مواد غذایی کم‌ارزش مثل نوشابه‌های شیرین گازدار و چیپس و فرآورده‌های غذایی از این قبیل، از مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا مانند نان و پنیر و گردو، خشکبار، میوه‌ها و انواع آجیل استفاده کنند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه حاوی ویتامین C در وعده‌های غذایی سبب افزایش جذب آهن و در نتیجه پیشگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن و ابتلا به دیگر بیماری‌ها می‌شود. به نوجوانان توصیه می‌شود وعده‌های غذایی بخصوص صبحانه را حذف نکنند.

با توجه به این که نوجوانان در دوره رشد هستند تا حد امکان باید از مصرف غذاهای آماده پرکالری چرب مانند پیتزا، همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده یا غذاهایی که به عنوان فست‌فود در رستوران‌ها عرضه می‌شوند و همچنین سس‌ها و انواع دسرهای چرب و شیرینی‌های خامه‌ای پرهیز کنند. از آنجا که تغذیه در سنین نوجوانی نقش بسیار مهمی در سلامت جسمانی افراد در سال‌های آینده ایفا می‌کند به نوجوانان توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در آینده، مصرف فرآورده‌های لبنی و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا سلامت جسمانی خود را در سنین سالمندی و میانسالی تضمین کنند.
 
 

 

دسته بندی : تغذیه در دوره های مختلف زندگی جوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس مستقیم با کلینیک