خواص و مضرات جینسینگ برای مردان و زنان، پوست و مو، لاغری و بارداری

خواص و مضرات جینسینگ برای مردان و زنان، پوست و مو، لاغری و بارداری

خواص و مضرات جینسینگ برای مردان و زنان، پوست و مو، لاغری و بارداری

فواید و خواص جینسینگ
 جینسینگ یا جینسنگ (به انگلیسی ginseng) یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان به شمار می رود که برای قرن ها در آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته است.

بومیان آمریکا از جینسینگ برای درمان سردرد و همچنین درمان ناباروری، تب و سوء هاضمه استفاده می کردند. امروزه از جینسینگ برای درمان افسردگی، اضطراب و خستگی مزمن استفاده می شود.

اسم “جنسینگ” از عبارتی چینی به معنی “ریشه های مرد” گرفته شده است. این اسم احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان است.

سابقه ی مصرف جینسینگ به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. در این زمان جنسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفت.

جنسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد. در صده 1700 میلادی، یک کشیش کانادایی جنسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد. به این نوع از جینسینگ “جینسینگ آمریکایی” گفته می شود که امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل مشاهده است.
خواص و مضرات جینسینگ
جینسینگ چیست؟
جینسنگ نامی برای 11 گونه گیاهان همیشه سبز از سرده پاناکس از خانواده آرالیاسیه می‌باشد. جینسنگ آمریکایی، جینسینگ ژاپنی، جینسینگ سیبری، سنچی جینسینگ، جینسینگ هیمالیایی، دارف جینسینگ، جینسینگ پرویی و جینسینگ هندی از انواع جینسینگ محسوب می شوند.

 

جینسینگ کره ای به رنگ های مختلف وجود دارد؛ از زرد بسیار کم رنگ مایل به سفید تا خرمایی و قهوه‌ای و جینسینگ قرمز.

جینسنگ تازه که کمتر از چهار سال سن دارد و به رنگ خرمایی و قهوه ای دیده می شود.

جینسینگ سفید که بین چهار تا شش سال سن دارد و پس از برداشت خشک می شود.

جینسینگ سرخ یا قرمز که بیشتر از شش سال سن دارد و پس از برداشت بخار می بیند و سپس در برابر نور آفتاب خشک می شود.

طبع جینسینگ گرم و خشک است. جینسنگ شامل اجزای مختلف دارویی از جمله جین سنوزید، پلی استیلن، ترکیبات پلی فنلی و پلی ساکارید اسید می باشد.

مقدار مصرف جینسینگ در روز حدود 200 تا 600 میلی گرم توصیه شده است.

جینسینگ قرمز یا کره ای
در ادامه با برخی از خواص جینسینگ آشنا خواهید شد :

خواص جینسینگ برای پوست و مو
امروزه عصاره جنسینگ به طور گسترده ای در محصولات زیبایی و سلامتی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص جینسینگ برای پوست صورت
جینسینگ برای لکه های پوستی و چین و چروک پوست
جینسنگ به عنوان درمان طبیعی برای چین و چروک پوست صورت استفاده می شود. علاوه بر این استفاده موضعی از چای جینسینگ لکه های پوستی را از بین می برد و پوست شما را سالم و درخشان می کند.

فواید و خواص جینسینگ برای آکنه و جوش صورت
جینسینگ برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش صورت بسیار مفید می باشد. جینسینگ سریع جذب پوست شده و گردش خون را بهبود می بخشد، مصرف منظم جینسینگ علاوه بر از بین بردن آکنه و جوش، پوست تان را روشن و شاداب می کند.

خواص جینسینگ و عسل
روغن جینسنگ را با عسل و آب مخلوط کرده و دو بار در هفته بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید خشک شود و سپس با آب بشویید.

خواص جینسینگ برای موی سر
مصرف منظم جینسینگ فواید زیادی برای مو دارد :

جینسینگ برای رشد مو
جینسینگ با تحریک جریان خون به پوست سر باعث افزایش رشد مو می شود.

تاثیر جینسینگ بر ریزش مو
جینسینگ گردش خون و همچنین جذب اکسیژن توسط خون را بهبود بخشیده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

خواص دارویی و درمانی ریشه گیاه جینسینگ
خواص جینسینگ برای مردان
جینسنگ قرمز باعث افزایش فعالیت جنسی و درمان اختلالات نعوظ در مردان می شود.

تقویت قوای جنسی مردان
گیاه جینسینگ یکی از داروهای سنتی چینی است که برای افزایش میل جنسی مردان تجویز می شده.

بنا بر آخرین تحقیقات حدود 48 میلیون زوج نابارور در سراسر دنیا وجود دارند. بیش از نیمی از ناباروری ها بین زوج ها به خاطر مشکلات فیزیکی از جانب مردان است.

علل مختلفی برای ناباروری مردان وجود دارند، اما کمبود اسپرم های با کیفیت یکی از اصلی ترین دلایل است. تحقیق معتبری در سال 1970 ثابت کرده که گیاه جینسینگ باعث افزایش اسپرم های با کیفیت می شود.

همچنین مصرف  گیاه جینسینگ باعث تحرک بیشتر اسپرم در منی میشود که این امر رسیدن آن را در دستگاه تناسلی بانوان به تخمک راحت تر میسازد.

اختلال نعوظ در یک رابطه ی لذت بخش به طور مشخصی کاهش می یابد.  گیاه جینسینگ در این مشکل هم به طور قابل توجهی موثر است.

در یک تحقیق از 45 مردی که از اختلال نعوض متوسط تا شدید رنج می بردند خواسته شد به مدت هشت هفته گیاه جینسینگ مصرف کنند نتایج نشان داد که جینسینگ تاثیری مستقیمی در اختلال نعوظ آن ها داشته.

در تحقیقی مشابه دیده شد 60 شرکت کننده بعد از 12 هفته مصرف جینسینگ نعوظ بهتری نسبت به قبل داشتند.

خواص جینسینگ برای زنان و خانم ها
تحقیقات نشان داده که جینسینگ علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی، خشکی واژن، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، بی خوابی و ریزش مو را کاهش می دهد.

همچنین جینسینگ برای درمان اختلالات قاعدگی مفید می باشد.

خواص جینسینگ در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین
در طبق سنتی جینسنگ برای زنان باردار و شیرده در دوران بارداری و شیردهی فواید زیادی دارد که درمان عوارض حاملگی و تغییرات خلق و خو از آن جمله اند.

اما توجه داشته باشید که مقادیر بالای جینسینگ می تواند باعث خونریزی و زایمان زودرس در دوران بارداری و نقایصی در جنین شود.

پیش از مصرف هر گونه خوراکی و نوشیدنی حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

مصرف جینسینگ برای نوزادان و کودکان
مصرف جینسینگ برای نوزادان و کودکان پیشنهاد نمی شود.

خواص جینسینگ برای لاغری و کاهش وزن
یکی از مزایای جینسینگ توانایی آن به عنوان یک مهار کننده طبیعی اشتها می باشد، همچنین جینسینگ متابولیسم بدن شما را افزایش داده و برای درمان چاقی مفید می باشد.

فواید و مضرات جینسینگ برای دیابت
مطالعات متعدد نشان داده که جینسینگ سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد و به عنوان درمان طبیعی برای دیابت به کار می رود، علاوه بر این جینسنگ حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش سطح قند خون و هیپرگلیسمی افراد دیابتی کمک می کند.

تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شده نشان می دهد که مصرف جینسینگ باعث کاهش قند خون ناشتا در افراد دیابتی و افراد سالم می شود. پس نتیجه می گیریم که مصرف متعادل جینسینگ می تواند قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش دهد.

هنوز اثر مصرف جینسینگ بر روی دیابت نوع یک بررسی نشده است.

البته ناگفته نماند که جینسینگ می تواند در بعضی افراد باعث هیپوگلیسمی یا کاهش شدید قند خون شود، پس بهتر است پیش از مصرف جنسینگ حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

خاصیت جینسینگ برای تقویت حافظه
جینسینگ برای تقویت حافظه و بهبود توانایی های شناختی مفید می باشد، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در جینسینگ از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

جینسینگ برای بدنسازی
تحقیقات نشان داده که جینسینگ می تواند به عنوان یک مکمل گیاهی برای افزایش ظرفیت جسمی و روانی در ورزشکاران و بدنسازان استفاده شود.

جینسینگ می تواند انرژی شما را در طول تمرینات افزایش داده و باعث افزایش عضله سازی شود.

جینسینگ و ام اس
مطالعات نشان داده که مصرف جینسینگ خستگی ناشی از بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس را درمان می کند.

عوارض و مضرات جینسینگ
تپش قلب، سنگینی در قفسه سینه، فشار خون بالا، سرگیجه، بی خوابی، اضطراب، بی قراری، تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال و خونریزی دستگاه گوارش از مضرات جینسینگ و عوارض جانبی مصرف بی رویه ی چای و کپسول جینسینگ محسوب می شوند.

با وجود تمام مزایایی که در قسمت قبل از مقاله ارائه شد، افرادی که به صورت منظم جنسینگ مصرف می کنند ممکن است با عوارض جانبی مختلفی مواجه شوند.

این عوارض جانبی می توانند شامل حالت هایی مانند سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، بی خوابی و عصبانیت باشد. در موارد شدید تر می تواند باعث حساسیت به لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی آنها شود.

از طرفی برخی از عوارض جانبی جنسینگ نامشخص است لذا توصیه می شود که زنان باردار و همچنین زنانی که به نوزادان خود شیر میدهند بدون مشورت با پزشک خود از این ماده استفاده نکنند.

علاوه بر این موارد، مصرف جنسینگ همراه با کافئین می تواند تداخل ایجاد کرده و برای سلامت و ایمنی فرد ایجاد خطر کند.

مصرف جینسینگ برای کودکان و نوجوانان نیز توصیه نمی‌شود.

طریقه مصرف و طرز تهیه چای جینسینگ
چای جینسینگ را از ریشه گیاه جینسینگ درست می کنند؛ مقداری آب را بجوشانید و ریشه خشک شده ی جینسینگ را به آن اضافه کنید، سپس شعله را کم کرده و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید تا خنک شده و آن را بنوشید.

جلوگیری از سرطان، لاغری و کاهش وزن، کاهش فشار خون و درمان اختلالات جنسی در مردان از فواید و خواص چای جینسینگ هستند.

فواید و خواص قرص و کپسول جینسینگ چیست؟
امروزه جینسینگ را به صورت قرص و کپسول هم مصرف می کنند که همان خواص و عوارض جینسینگ را دارد و برای افرادی که طعم جینسینگ را دوست ندارند مناسب می باشد.

فواید، خواص و کاربرد روغن جینسینگ چیست؟
امروزه از روغن جینسینگ برای زیبایی پوست و مو استفاده می شود، به این منظور می توانید روغن جینسینگ را بر روی پوست و یا موهای خود ماساژ دهید.

خواص و مضرات جینسینگ برای مردان و زنان، پوست و مو، لاغری و بارداری

دسته بندی : تغذیه و بیماریها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس مستقیم با کلینیک